Receptet med stort R

Jag tänkte att jag skulle ge mig på att förklara receptet på firren som jag gjorde ikväll.
Grejjen är att jag har egentligen inget recept jag går efter utan jag kör "på känn" efter de ungefärliga instruktioner som jag fått av en gammal arbetskompis.

Jag har köpt en laxsida varje gång jag gör denna chillifirre men skulle tro att det funkar lika bra med fileér.

Blanda ihop:
ca 1 dl het chilisås (det MÅSTE vara den heta varianten)
1 msk flytande margarin
1-2 vitlöksklyftor (beroende på hur mkt vitlök man gillar)
salt och peppar

Bre denna smet över firren. Gärna ett par timmar innan gräddning så den hinner dra in ordentligt. Bre ett lagomt tjockt lager, så det täcker men inte är så tjockt.

Grädda i mitten av ugnen (200 grader) i dryga 20 minuter.

Till firren så gör jag en kall sås:
En stor burk lätt creme fraiche
ung 1/2 burk stenbitsrom
Dill (hellst färsk men det funkar med fryst)
Gräslök (samma som ovan)
En klick majonnäs
En hackad rödlök
Peppar

Åsså en god sallad och pressad potatis till!
Jag LOVAR att det går inte att misslyckas!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Det lät ju smaskens det där!! måste provas någon gång!!

2008-03-29 @ 08:10:16
URL: http://maltelisa.blogspot.com
Postat av: Tessan

Det där lät jättegott - ända till den kalla såsen.... =)

2008-03-29 @ 11:23:23
URL: http://www.nogg.se/maltegunde
Postat av: Ida

Oooh!! Synd att karln inte tål fisk.. de där låter ju hur gott som helst! Får testa de när han är borta på kurs nu i april.. =)

Har dammat av min gamla blogg förresten.. har bitit ihop och bestämt mig.. igen. haha!
Kram på dig!!

2008-04-01 @ 13:44:43
URL: http://tjenatjockis.blogspot.com/
Postat av: Jenny & Cailey

Hon har fått ned febern nu! Ligger kring 38 nu. SKÖNT!

Hon äter bra, men vill inte dricka så jättemycket - ja förutom Coca-cola, så det har jag gett henne nu.

Fan man blir ju skitorolig!

2008-04-01 @ 19:26:42
URL: http://www.cailey.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0