Hot & våld

Idag så har jag varit på utbildning hela dagen. Ämnet var som rubriken lyder hot & våld...något som vi inom psykiatrin tyvärr berörs en hel del av. Lyckligtvis så befinner jag mig på den troligast lugnaste avdelningen men mycket kan ju hända (och har hänt) även där och då är det kanon att ha i bakhuvudet hur man ska tänka o agera.

Vi fick lära oss en hel del grepp och knep som t ex hur vi lättast tar oss ur stryptag och andra fasthållningar. Helt kanon! Jag berättade detta för Jimmy vid middagen och då konstaterade han kaxigt att hans grepp skulle jag då minsann inte ta mig ur. Men det gjorde jag (LYYYYYYCKA)! Kanske inte alla men en del, haha! Det kändes riktigt najs och jag tror att han faktiskt blev lite förvånad över mina nya färdigheter.

Som dagens lärare sa...det sitter inte i den fysiska styrkan utan i den mentala. Fast där håller jag nog kanske inte med fullt ut...men nästan. Hans självförsvarstekniker gick inte ut på att krossa knäskålar o knäa skrev utan att använda list och trycka på svaga punkter ist. Mycket tänkvärt!

Sen kan jag tycka att det är lite skrämmande att man måste lära sig sånt här för att risken att bli utsatt för våld under arbetstid finns.

Imorgon väntar veckans enda ledigdag och ingen är gladare än jag! Feels good...

Kommentarer
Postat av: kreativ-linda

Åh, det däär låter som nåt jag också skulle vilja lära mig! Bara för att det skulle kännas tryggt att unna! :) Bra att ni får lära er sånt :)

2008-11-21 @ 08:37:57
Postat av: Sandra R

Först och främst, hoppas denna lediga dag blir underbar!



Så skönt det måste kännas att ha fått lära sig de där knepen, de borde nog många få tillfället att göra. Såklart att ni som är nära inpå såna situationer ska genomgå en sån utbildning. Vi kunde ju träffas och utbyta lite funderingar. Du berättar om din dag och jag om den fantastiska föreläsningen. :-)

2008-11-21 @ 09:28:42
URL: http://aresmamma.blogspot.com
Postat av: Emma

Inte dumt att lära sig lite tricks ifall man skulle bli överfallen på gatan heller! Hoppas du slipper använda knepen på jobbet bara.



Härligt med ledigt, vad ska ni göra i helgen dÅ?

2008-11-21 @ 10:29:46
URL: http://emsie.blogg.se/
Postat av: Anna B

Det låter som bra saker att lära sig...hoppas att du aldrig ska behöva använda det! Kram anna

2008-11-21 @ 16:25:43
URL: http://skrivanne.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0