Viktuppgång

När jag var på inskrivningen hos barnmorskan för någon vecka sedan så frågade hon hur mycket jag gick upp när jag väntade Agnes. Jag berättade och hon svarade "vad bra, då höll du dig inom ramarna". Hmm, ramarna undrade jag förstås?! Hon förklarade att numera så är rekommendationerna att man går upp mellan 8-12 kilo under en graviditet...absolut inte mer än 12.

Men visst, en viktuppgång på max 12 kilo låter super! Det skulle jag lätt kunna leva med i ett par månader till. Men nu är det ju inte så enkelt! Jag menar, det är inte så lätt påverka hur mycket/lite man går upp. Om man nu inte våldsfrossar karra och bänkar sig i soffan i 9 månader förstås. Själv så försöker jag att både äta och röra på mig i samma utsträckning som innan jag blev gravid. Sen kan jag inte göra något mer för att förhindra att spräcka 12-kilosgränsen. Då är det bara för söta barnmorskan att gilla läget om vågen visar annat! Så det så!

Jag blir lite irri över hysterin runt vikten när man är gravid. Fine, om man startar på en tresiffrig vikt, då kan jag ha förståelse för barmorskornas tjat. Eller i vissa andra undantagsfall. Men graviditeten får inte bara fokuseras runt vikten! Det är min åsikt!  

Kommentarer
Postat av: Sarah

Håller helt med dig om vikthysterin.....hur lätt är det egentligen? När jag hade 6v kvar med Moa sa barnmorskan att jag nu fick passa mig för att inte gå uppp mer än 4 kilo till(vilket jag ändå gjorde)... men "bantning" är väl det sista man ska tänka på när man är gravid.



Mår du bra annars å så....inga trevliga biverkningar lilla livet?

2008-10-23 @ 21:45:09
URL: http://mosar.blogg.se/
Postat av: Lindfors

Hej Stumpan!

Vaddå 12 kilo?

Jag lyckades ju hålla mig under tresiffrigt iallafall..... (endast(!?) 30 kilo i ökning)

Puss på dig och hoppas du mår finfint.

2008-10-23 @ 21:56:32
Postat av: Sandra R

Vad händer om man som gravid går upp mer än de där 12 kg? Blir det bantning eller hysteri så att den blivande mamman mår dåligt och för över dåliga vibbar till barnet/en? Fokusera på att mor och barn mår bra istället. Jag håller med dig, Johanna!

Ha en bra dag! Kram

2008-10-24 @ 09:31:19
URL: http://aresmamma.blogspot.com
Postat av: Emma

Håller med om att det är helt sjukt! Jag gick bara upp 11 kilo med Knutte, och efter förlossningen gick jag ner drygt 16 kilo.. Det är inte heller så jäkla bra att man tappar vikt då man behöver all energi man kan behöva efter förlossningen. Jag kan förstå att man inte vill att folk ska lägga på sig för mycket. Men det är ju omöjligt att hålla sig på 8 kilo?! Sjukt sjukt

2008-10-24 @ 14:07:33
URL: http://emsie.blogg.se/
Postat av: Sandra

Är det nån gång i livet man får vara stolt över att vara tjock så är det ju då man väntar barn! Tycker inte barnmorskan ska få ta ifrån en det. Viktigast är ju att man mår bra och njuter av sina former! Måste ju bara vara farligare att man är för smal !?

2008-10-25 @ 15:24:13
Postat av: Ida

HAHAHA!! 12 kilo.. :P

Jaa du, trots att jag inte åt godis elr drack läsk när jag väntade nr 2 så drog vågen upp mot 35 kilo.. och då vägrade jag ställa mig där när det var 6 v kvar! Så jag gick nog upp 35 + moms typ. =D



Näe, ät mat och må bra tycker jag! Måste ju bero lite på hormoner och annat hur mkt man ökar i vikt..



Puss å kram!! =)

2008-10-26 @ 17:30:35
Postat av: MalinM

Hittade precis hit till din blogg!



Grattis till lilla pyret i magen!! Jätteroligt att höra!



Har aldrig hört de där rekommendationerna... Själv gick jag upp 22-23 kilo när jag väntade Elise!! Helt otroligt! Men min barnmorska sade aldrig något om den saken!! Själ kände jag mig grymt stor och pluffsig. Värsta elefantbenen och elefantfötterna hade man ju! Mycket var dock vätska och jag gick ner alla kilon (utom 1, möjligtvis 2) ganska snabbt efter förlossningen...



Kram



Malin M, mamma till Elise

2008-11-02 @ 10:12:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0