Adventskalender

Inför förra julen så bestämde jag mig för att inte göra någon paketkalender till Agnes utan vänta till denna jul istället. Hon kändes så liten för det förra året. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Om jag bestämmer mig för att göra en så innebär det att 24 "krafsgrejer" ska inhandlas. För jag tänker inte lägga ut någon större summa på dessa klappar och "krafs" känns det som att vi har vi nog av här hemma.

Jimmy kom med en ide som kanske kan funka. Han föreslog att vi ger henne upplevelser i paketen istället för grejer. Typ...ett besök på badhuset alt äventyrsbadet, biblioteket, 4H, rida på fasters häst, äta pizza på pizzerian osv osv. Och det ska förstås göras samma dag som hon öppnar paketen. Det kan oxå vara väldigt enkla saker som t ex att baka bullar eller pepparkakor, hyra en film, köpa lördagsgodis eller åka o hälsa på någon (typ min mormor, mamma eller ngn av hennes kompisar). Agnes är väldigt tacksam att göra grejer med för hon blir så glad för ALLT som händer. Många av sakerna som "slås in" är saker som vi kanske skulle ha gjort ändå men det vet ju inte hon. Jag har funderat mycket på denna ide och jag undrar om vi inte ska göra ett försök. Några paket med grejer blir det nog mellan alla "aktiviteter". Typ lördagsgodiset på lördagar, popcornpaket på fredagar och kanske någon badbomb (som hon ÄLSKAR).

Vad tror ni...kan detta funka eller är det en dålig ide???
Jag vill gärna höra om ni ser någon nackdel med denna typ av adventskalender! 


Kommentarer
Postat av: Nattie

Jag tycker det verkar som en kanon idé, men kanske blanda som du säger, att det blir några småpaket också =)



2009-09-15 @ 14:47:26
Postat av: Linda S (kreativ)

Men hjälp vad ni är påhittiga!!! Åh! :) Blev inspirerad, undrar om inte jag ska göra samma sak, fast lite mer blandat med prylar.. Melvin älskar paket och prylar.. ;) Problemet jag har är att lilla damen i hemmet inte kommer godkänna det minsta att storebror får paket och inte hon. 24 (!!!) klappar med krams?! Nja... men att öppna ett paket o bara hitta en lapp med upplevelse på passar inte damen heller. Och att hon skulle få prylar o Melvin upplevelser kommer göra honom avundsjuk o sno grejerna för henne. Svårt!! Tips? Dom vaknar samtidigt och lägger sig samtidigt så det går inte smussla så bra heller. Hm... Vill verkligen ha en kalender i år ju! :) Kanske om jag frågar farmor o mormor om dom vill vara med, för då kanske det går att köpa annat än krams. Kanske finare leksaker men ändå inte asdyrt? När du bestämt sen hur ni ska göra så blogga om deto börja rada upp grejer så jag kan sno rakt av! haha ;)

2009-09-15 @ 15:10:06
Postat av: Linda S (kreativ)

menade såklart 48 krimspaket, inte 24 ;)

2009-09-15 @ 15:16:08
Postat av: Emma

Det var ju en jättebra idé! Den enda nackdelen kan väl vara att komma på 24 saker :-)

2009-09-15 @ 15:28:40
URL: http://emsie.blogg.se/
Postat av: Annelie

Var köper man en sån där fin kalender?

2009-09-15 @ 16:20:29
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag tycker att det låter som en toppenidé!



Enda nackdelen jag kan se är väl att man kanske inte lyckas uppbåda all energi och ork som kan behövas för att åka och göra något nästan varje dag? Speciellt när det närmar sig jul och det ska handlas klappar osv också.



Samtidigt så kan ni ju själva välja om ni vill skjuta upp en upplevelse till en annan dag så länge hon inte hunnit öppna paketet.



I övrigt så tycker jag det låter toppen! Jag lite svårt för tanken på att överskölja barn med godis och presenter... Upplevelser låter både bättre och roligare! :)



Testa, tycker jag!

2009-09-15 @ 21:57:50
URL: http://piabur.blogg.se/
Postat av: Johanna

Linda: Tack :)! Ja jisses du får det inte lätt minsann! Ska fundera om jag har ngt bra tips till dig :)!



Pia...det är inte tänkt att det ska vara så stora aktiviteter utan snarare att åka o handla vilket hon ÄLSKAR, baka (som vi ofta gör vanligtvis), gå till fåren i byn, följa m Jimmy o hugga julgran, åka på öppna förskolan osv. Någon gång kan vi lyxa till det m badhusbesök o andra mer tidskrävande grejer.



Annelie...kan länka i din blogg. Det är dock inte den som jag tänker köpa...men den här var oxå fin!

2009-09-15 @ 22:26:05
URL: http://johannaagnes.blogg.se/
Postat av: Lisa

Vilken fin idé, det kommer hon nog att gilla.

2009-09-15 @ 22:30:51
URL: http://maltelisa.blogspot.com
Postat av: Emma

Jo jag kan komma den 23 oktober! Ska vi säga klockan 19?

2009-09-16 @ 08:15:49
URL: http://emsie.blogg.se/
Postat av: Tessan

Prinsessan Catrin??? Hälsa Agnes att hon faktiskt är prinsessan Barbro! =)

2009-09-16 @ 12:06:15
URL: http://www.nogg.se/jerry
Postat av: Maria

Vilken superbra idé! Jag måste nog erkänna att jag tänker sno den rakt av! Ha ha... Som sagt så har ju dagens barn redan så mycket prylar, upplevelser är ju mycket bättre... fast en och annan godisbit kanske slinker ned i min adventskalender. Ska du göra din själv? Gud, sånt måste man ju sätta i gång med snart i fall jag ska hinna bli klar innan 1 dec!



Hoppas ni har det bra!

Kram/ Maria

2009-09-16 @ 13:23:24
URL: http://miasvardag.blogg.se/
Postat av: sara

Det låter absolut som en jättebra ide, som sagt att hitta 48 st små saker som samtidigt är bra, det är inte det lättaste, skitsnygga skor i nästa inlägg..=)

2009-09-17 @ 21:10:55
URL: http://livetpabankgatan.blogspot.com
Postat av: Ida Vikström

Vilken bra ide! Jag hade faktiskt funderat på något liknande, men lilleman är nog så liten än - nästa år kanske..

2009-09-19 @ 14:48:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0