Våga vara förälder!

Jag har, så länge jag kan minnas, varit intresserad att läsa om barns utveckling. Efter jag själv fick barn så blev det så klart extra intressant. Mest för att få en liten förståelse i vad som rör sig i deras små huvuden. Det kan i många fall ge en förklaring till varför de gör som de gör. Som t ex när Agnes från en dag till en annan fick fullständigt panik när vi skulle tvätta hennes hår som aldrig tidigare varit några problem. Eller när hon lika plötsligt inte kunde sova om hon inte fick ha en lampa tänd o dörren öppen. Det är så många gånger som man stått som ett frågetecken och inte fattat någonting. Nu, efter jag läst på en del, så har många saker klarnat.

Förutom barns utveckling så är ämnet barnuppfostran oxå väldigt intressant att läsa om. De 5 första åren i barnets liv är enligt proffesorerna de viktigaste så därför känns det bra att få lite kött på benen. Jag tycker inte att det finns några rätt eller fel i ämnet utan alla väljer att göra på sitt egna sätt. Jag läser och tar till mig det som jag tycker passar oss.

Jag fick tips av en kompis att läsa "våga vara förälder" av den omtalade och mycket uppskattade psykologen Alf B Svensson. Beställde boken förra veckan och sträckläste den härom kvällen. Han tar bl a upp ämnen som att sätta gränser, hur bestämda vi vågar vara med barnen, konsekvenser, hur vi kan hjälpa till att stärka barnets självförtroende, ta sig tid mm mm. Så otroligt tänktvärt!!! Det var inte bara en gång jag tänkte när jag läste att..."ooops, det är precis så jag/vi INTE gör"...för vem är särskilt pedagogisk i stundens hetta? Eller när man har varit gräsänka i över en veckas tid o ens tålamod är nere i skoskaften??? Däremot så tror och hoppas jag på att några av Alfs kloka ord har sjunkit in och kan komma till användning i framtiden :)!

Jag önskar att jag kunde få Jimmy att läsa den här boken men det ser jag som ett hopplöst fall då han endast har läst 2 böcker i hela hans liv (gummitarzan & Börje Salming).



...det är bara att hojta till om ni vill låna den lilla men ack så läsvärda boken!

Kommentarer
Postat av: Sandra R

Hahaha, GummiTarzan har jag också läst + några till.

Vilket bra tips du gav mig, den boken ska jag låna på biblioteket en dag.

2009-09-24 @ 08:08:35
URL: http://aresmamma.blogspot.com
Postat av: Emma

Den vill jag gärna låna!

2009-09-24 @ 08:46:45
URL: http://emsie.blogg.se/
Postat av: Annelie

Tar den upp äldre barn också? Då kanske det är värt att köpa :-)

2009-09-24 @ 11:24:26
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: Frida

Haha! Gummitarzan är ju grym! Har läst den flear gånger. Var dock några år sen nu =) Ett bra boktips det där. Måste nog kika runt på bibblan och försöka läsa mig till lite klokhet jag också.

2009-09-24 @ 13:52:39
Postat av: Lisa

Var på föreläsningen Alf hade i byske förra året, han verkade ha många kloka tankar.

2009-09-24 @ 15:16:21
URL: http://maltelisa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0