Semester = straff

Inom landstinget så har man inte mycket att säga till när det gäller semestern under sommaren. Det är 2 perioder som gäller vilket innebär att varannan sommar så har man "turen" att ha tidig semester. Detta kommer jag att åka på i år till min stora besvikelse!!! Vad som gäller är att jag måste lägga mina semesterveckor inom en tidsram från den 9 juni till 13 juli! VEM VILL HA SEMESTER 9 JUNI??? Inte då jag iaf!

Nu har jag iaf knåpat ihop mina ledigheter så jag är något så när nöjd. Det blev lite fixande å trixande för att få det att gå ihop.

Vilket pyssel det är att få ihop det så det funkar för alla i familjen *pust*!!!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad trist med så tidig semester, men ledighet är ju alltid skönt.. Du kanske kan ta ut nån föräldradag senare i sommar..

2008-01-22 @ 14:08:17
URL: http://maltelisa.blogspot.com
Postat av: Tessan

Men, du får väl göra som alla andra föräldrar gör - ta ut en massa föräldraledighet mitt i den semesterperiod som alla andra vill vara lediga! =)

2008-01-22 @ 16:34:30
URL: http://www.nogg.se/maltegunde
Postat av: Lillasysteryster

Nu vaknar fackmänniskan i mig...

Nej. Du behöver inte acceptera att bli tilldelad en semesterperiod! Enligt semesterlagen ska varje arbetstagare ha medbestämmanderätt när det gäller förläggningen av sommarsemester. Att få en period tilldelad är inte samma sak! Semester ska planeras utifrån verksamhetens- och den enskilde individens behov och det ska vara en dialog mellan chef och medarbetare.

Men jag vet ju hur det fungerar inom sjukvården. Fast det beror egentligen bara på att vi aldrig har protesterat tillräckligt högt utan bara muttrat i vår ensamhet och accepterat det chefen säger. Mitt råd är att du BEGÄR de veckor du vill ha och meddelar chefen att du inte kan vara ledig i juni. Sedan kan chefen alltid avslå din begäran men då har du i alla fall tydligt visat ditt missnöje och hävdat din rätt!

Här på Gotland vill de införa 3 semesterperioder vilken innebär att 1/3 av personalen ska gå på semester redan 1 juni och vara tillbaka 30 juni. DET är riktigt, riktigt värdelöst. Fast från vårdförbundets sida protesterar vi kraftigt mot detta och kommer mest troligt att vinna kampen :-)

2008-01-22 @ 18:22:46
URL: http://lillasysteryster.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0