Supersmarrig fisksoppa

Jag fick ett ryck idag och gjorde en fisksoppa som jag så längtat efter så länge. Vad är inte godare än soppa på hösten när det börjar bli lite hurvigt ute???

Efter att ha vänt upp o ner på hela köket på jakt efter receptet på Fridas goooda fisksoppa så fick jag till slut komponera ihop ett eget. Måste bara dela med mig av det då den blev mucho bra!

Jag gjorde en rätt så stor laddning och vill man inte göda ett helt kompani så funkar det finfint att halvera mängden.

1 1/2 purjolök
3 stora morötter
1 stor gul lök
5 stora potatisar
4 laxfileér
2 pangasiusfilér (thaifirre som jag köpt på ica...jättegod)
2 vitlöksklyftor
2 fiskbuljongstärningar
dill
En dutt hummerfond
En dutt tomatpuré
Salt & peppar
Curry
Räkor
Vatten
2 frp Grädde

Skala och strimla purjon och moroten. Hacka löken och fräs allt detta i en stekpanna. Krydda med curryn.

Häll i ca 7 dl vatten, pressa i vitlöken, och smula ner buljongtärningarna. Låt allt puttra en stund.

Häll i grädden, hummerfonden, tomatpurén, dill och den hackade potatisen. 

Låt det småkoka tills allt blivit nästan mjukt.

Smaka av med salt & peppar.

Hacka fisken i mindre bitar och häll i. Precis innan servering så rör du ner räkorna. De får inte koka så länge för då blir de sega.

Servera gärna vitlöksbröd till!

Kan det bli lättare? Dessutom snabbt fixat med knappa 45 minuter från start till färdig soppa. Me like! Kan oxå tilla att all samtliga två i testpanelen gav soppan ett starkt MVG!

Ikväll så tog jag mig i kragen och dammade av träningskläderna som legat ALLDELES för länge oanvända i garderoben. Nu jäklar ska det bli slut på mina lata dagar!!! Kvällens pass blev spinning och bortsett från blodsmak i munnen, en "nära-spyupplevelse-sista-låten" och ett halvt medvetslöst tillstånd när passet var slut så var det helt underbart...hur konstigt det än låter :)!  Jag har blivit riktigt biten av spinning sista året. Det är så j*kla skönt att slippa tänka på massa kordinationer utan bara ge järnet och köra skiten ur sig på en timme. Insåg bittert under passet hur min kondition försämrats pinsamt mkt efter sommaren! Men efter några gånger till så ska jag förhoppningsvis ha jobbat upp lite bättre flås!

Nu är planen att försöka köra spinning 2 ggr/vecka i kombination med 2 pass/vecka på gymmet vi har på jobbet. Allt i den mån tid finns förstås! Ibland önskar jag att man, som Jimpa, har träningstid inlagt i arbetstiden. Men då har han massa fys-krav som han måste klara. Våran chef har inte sådana krav på oss tyvärr ;)!




...nu väntar meeeera märkning av barnkläder sen bingen!
Natti natti på er!

Kommentarer
Postat av: Sandra R

Mums, det lät jättegott. Jag använder nästan alltid Pangasiusfilé när det är fisk hos oss. Billig och god.

Lycka till med träningen.

2008-09-16 @ 09:17:14
URL: http://aresmamma.blogspot.com
Postat av: Tessan

Den där soppan måste jag prova, fast med vissa Tessanjusteringar.... =) Bilderna i min blogg är från söndagen när vi var i skogen och jakttränade. Karin hade inte stövlar på sig på lördagen. Vi var väldigt sommarklädda båda 2. Karin hade tänkt ha kjol och inga strumpbyxor, men valde jeans i sista sekunden. =)

2008-09-16 @ 11:13:00
URL: http://www.nogg.se/maltegunde

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0