090909

Vilket häftigt datum det är idag :)!

Idag så har jag varit riktigt produktiv. Dessutom så hämtade mamma Agnes på dagis så har jag haft heeela dagen på mig att pyssla i lugn o ro.  

Ett av projekten som jag tagit tag i är att putsa fönsterna och gudarna ska veta hur välbehövligt det var!!! När man kollat ut genom fönsterna i vardagsrummet så har det sett ut som det regnar ute så skitiga var de. Jag kan lova att sommarens gårdsarbete har satt sina spår på dem!

Jag har även gjort lite höstfint i krukorna ute. Kastat sommarblommorna o satt dit lite höstigare blomster...


...ljung, murgröna och ??? (mamma eller Veronika kanske har ngt förslag på vad de kan tänkas heta)

Manne har haft en riktig sovdag så honom har jag knappt sett röken av, tyvärr! Han somnade redan vid 9-snåret, var uppe en kortis vid 13-tiden och sov vidare till 17. Då tycker man ju att han borde vara vaken en stund men nepp, drygt 18 så var det sovdags igen och han sover fortfarande. Om nu inte vagnen blåst bort vill säga för SHIIIIT vad det stormar ute idag!!!

Jag har, trots hans knappa vakentid idag, hunnit fota honom lite...





Vad tycker ni...är porträttbilder finare i svart/vitt eller färg?
(då menar jag generellt o inte just bilderna ovan)

Som ni kanske märkt så fotar jag mycket i s/v men det beror lite på situationen, motivet, vart jag är osv. Ute så tycker jag oftast att färgbilder gör sig bäst...speciellt om det är dagtid och ljuset är bra.

Den här bilden nedan som jag tog igår fotade jag både i färg o s/v och tycker faktiskt att s/v blev bättre. Så i en del fall så är s/v finare ute. Men bara ibland :)!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Tycker att du ska fota i färg, vill du sen ha svartvitt så är det ju busenkelt att ändra i datorn.

2009-09-09 @ 22:35:00
URL: http://maltelisa.blogspot.com
Postat av: Johanna

Lisa...jo, visserligen. Men jag tycker ibland att man inte får samma liv i bilden när man konverterar en färgbild till s/v. Svårt att förklara men resultatet när man ändrar en bild i färg till s/v blir inte samma som om man tar s/v på en gång.

2009-09-09 @ 22:59:43
Postat av: Sara

Vilka underbara bilder!! Jag tror att det är bra att fota lite både och beroende på vad man vill att bilden ska utstråla och i vilket sammanhang det är... tycker inte att någon av dem är "bättre"! Men fortsätt med ditt fotograferande, du är kanonduktig!

2009-09-09 @ 23:14:33
URL: http://kaipiyonet.blogg.se/
Postat av: Jottan

Ohhh! Berätta vad det är för blommor du köpt, de var ju jättefina!



Har också tankar på att göra höstfint, men kommer bara på ljung att ha och det kan bli riktigt tråkigt med bara den...

2009-09-10 @ 08:02:09
URL: http://jottan.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag gillar oftast svartvita bilder bäst eftersom de ger mer liv åt motivet. Men sen kan det explodera i färg. Olika alltså. Hur som helst är dina bilder alltid lika fina!

Igen - superJohanna! Att du bara kan/hinner/orkar med allt. :)

2009-09-10 @ 08:23:40
URL: http://aresmamma.blogspot.com
Postat av: Linn

Vilken sötnos(ar) du själv har!

Jag tycker våra grabbar borde byta lite sömn med vakentid.. Svante är vaken typ heela dagarna!! har han sovit 3 timmar från 9 på morgonen till 9 på kvällen är jag nöjd:)

2009-09-10 @ 09:32:14
URL: http://livetinorrlans.blogg.se/
Postat av: Tessy

Det ska vara färgbilder!! =)

2009-09-10 @ 10:38:11
URL: http://www.nogg.se/jerry
Postat av: Pia

Åh, så fina bilder! Superfina, verkligen!



Jag gillar oftast färg. Men svartvitt kan bli riktigt bra.



Ska bli kul att snart få en riktig genomgång av vad ens kamera kan göra! :)

2009-09-11 @ 10:40:28
URL: http://piabur.blogg.se/
Postat av: Z

Ärligt talat tycker jag inte man kan tycka ngt generellt om just det. En del bilder passar tusen gånger bättre utan färg och en del förstärks med färg... Din bilder är bra i både och! ;-)

2009-09-11 @ 13:31:04
URL: http://annazoila.blogspot.com
Postat av: Ida

Tjena! Silver falls eller nåt sånt kan blommorna tänkas heta.. :)



Jag tycker att du kanske kan varva dina motiv med färg/sv, dvs ta några av varje! För är det nåt man kan sitta och ångra sen så är det att man inte tog just "dom" bilderna.. alltså färg när man fotat svartvitt och tvärtom! Det är ju också så att det går bra och fort att avfärga en färgbild ifall man vill men motsatsen är svårare om man inte fotar i RAW.. Jag har ju haft en enorm crush för svartvitt men till slut kändes det som att jag inte fick lika mycket liv i bilderna! (det blev väl lite väääl mycket svartvitt) :)



Så med den långa harangen sagd så är mitt tips: fota några bilder i s/v och några i färg på samma motiv!



Kram kram!! :)

2009-09-11 @ 23:01:37
Postat av: HannaÅBonnie

Hej!

Förstår va du menar m att de inte går få samma fina sv bild genom att ändra en färgbild till sv i tex photoshop för det går inte, kanske om man fotar i raw men det har jag aldrig orkat sätta mej in i, kanske få du veta sånt på kursen!?



färgbilder är fint till natur landskap o dyl, oftast när det är människor o porträtt så tycker jag att om det är i färg kan det bli för "plottrigt", med sv försvinner som det plottriga o det viktiga,dvs människan, i bilden kommer fram tycker jag. Fotar man inomhus så är det oftast sv som gäller för att få bort mkt plotter så att ögat inte ser för mkt av alla grejer man har inne(då blixten slår för hårt, vilket den ofta gör för mig med min orginalblixt) .

Känslan i bilden är alltid viktigast, och om känslan säger att sv är det jag gillar bäst, då fotar man i sv ;-)



färgbilden på lillkillen m seckel i mungipan var fin i färg, m blå ögon å grön tröja, att det va lite action m secklet som hänger gjorde den lite rolig åxå!



bilder är kul-å det är som en tavla, ingen kan säga att du borde måla si eller så, man målar som man vill, är vad jag lärt mig fastän jag önskar att jag kunde min kameras alla finesser ännu bättre ibland ;-) frustrerande när jag vet hur jag vill ha bilden men inte klarar av att ställa in kameran...

2009-09-14 @ 23:04:09
URL: http://hundblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0