I en 2-årings värld

Ibland så önskar jag att jag hade en handbok, som hellst hade fått följa med redan från bb, om vad som väntar. En bok med svar och lösningar på allt man stöter på. Varför gör barnet si eller så och vad är det som rör sig i det lilla huvudet? Ibland fattar man som förälder absolut ingenting. Det är inte alltid enkelt och det finns inga "rätta" svar.

Jag har nyligen köpt en bok som beskriver varje ålder och problem man kan stöta på. Hur barnet kan bete sig i olika faser och tankar & förslag på lösningar. Denna bok är helt outstanding och jag läste 2-åringens kapitel rakt igenom med ett leende på läpparna. Det var väldigt mycket som kändes igen. Bl a att barnet helt plötsligt kan få för sig att vägra duscha/bada. Detta trots att det inte hänt något. Precis det var ju vi med om i våras, att vårat lilla blötdjur plötsligt blev en riktig torris. Dusch var bara att glömma. Sen, efter någon månad, från den ena dagen till den andra så kom hon och sa att hon ville duscha och sen dess så är det inga problem. Keee?  

Det skrivs mycket runt konflikter, bråk och "kan själv". Vilka strider man ska ta och vilka man ska lägga mindre energi på. Riktigt tänkvärt!



Enligt boken så har studier visat att det uppstår småkonflikter mellan 2-åringar och deras föräldrar var tredje minut och större konflikter 3-4 ggr/timme. Det är väll något som jag inte riktigt kan instämma med tack å lov. Vi har det väldigt lugnt här hemma just nu och fighterna är få *peppar peppar*. Men som sagt, det är ju nu...img är en annan dag :)!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Du glömde ju att berätta vad boken heter...! Vilken tid börjar shoppingen i Båtvik den 27???

2008-08-21 @ 15:07:50
URL: http://maltelisa.blogspot.com
Postat av: Sandra R

Det är Trotsboken va? Jag har den hemma nu och skrattade gott åt 2-årsfasen. Det mesta går att känna igen och det är skönt att verkligen få på pränt att mitt barn är normalt. (Som om jag inte visste det redan...) :-)

2008-08-21 @ 18:39:38
URL: http://aresmamma.blogspot.com
Postat av: Emma

Ja jag vill gärna veta vad boken heter också. Inte dumt att få en hint om vad som komma skall.



Vilka härliga bilder på lillan! Klart vi måste ta en tur till Kattis med er, då Knut har börjat gå helst för det var inget nöje att gå dubbelvikt i 3 dagar..

2008-08-21 @ 20:26:37
URL: http://emsie.blogg.se/
Postat av: sandra

Det där med tre minuter mellan striderna stämmer bra i våran familj! Måste verkligen läsa den boken...och Jerry också för den delen!

2008-08-21 @ 21:34:04
Postat av: Pia

Tre minuter mellan striderna... huvvaligen! Ska man nånsin orka med det? :O

Tur ni har det lugnare :)

2008-08-21 @ 22:53:28
URL: http://piabur.blogg.se/
Postat av: Annelie

Hmmm.... bråk var tredje minut låter som ett minne från Emma två år :-) Det gick över när hon fyllde fyra, det lugnet varade fram till sex innan det var dags igen. Nu är hon synnerligen trevlig. Jag antar att det är lugnet före (tonårs)stormen.

2008-08-22 @ 14:48:30
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: Nattie

Ville bara önska er en trevlig helg =)

Kram!

2008-08-22 @ 14:50:55
Postat av: Pia

Ja, men det är ju öppet även på dagtid. Kanske du kan ta med Agnes dit och äta? Det finns mycket mat att välja på och många har s k smakprov - en tallrik med lite mindre mat. Blir nog lagom till ett barn. Ta och dra med dig några fler mammor och kom hit imorgon! Det är dans 13 och 15 så jag ska hursomhelst dit. Vore kul att träffa lite byskemammor. De kommer alldeles för sällan till stan!

2008-08-23 @ 15:17:56
URL: http://piabur.blogg.se/
Postat av: Linda J

HALLÅ!!! Var har du hållt hus hela helgen????

2008-08-24 @ 19:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0