Några tips för regniga dagar :)

Att baka är bland det roligaste jag vet. Jimmy säger ofta att han inte kan förstå mitt brinnande intresse för matlagning & bakning. Men då har jag ju svårt att förstå hans intresse för allt vad som rör garaget där han spenderar "ett par" timmar varje vecka :)! Fast jag bakar gärna en kaka eller två om han fixar min bil så ingen av oss klagar :)! Hur som hellst...under dessa sista dagarna med tråkväder ute så har det passat yppans att baka. Agnes verkar brås på mig gällande intresset i köket och är en riktigt duktig hjälpreda och assistans! Hon knäcker ägg och vispar med elvispen som värsta proffset. 

Jag tänkte dela med mig av några recept som används flitigt här hemma. Det första, tigerbrowniesarna, smakade jag första gången hos Lisa och blev helt frälst! Gud så goda de var! Efter jag fått receptet så kan jag lugnt lova att det har  blivit ett par långpannor av dem! Morotskakan är oxå en favorit här hemma. Bägge dessa recept är superenkla och nästintill omöjliga att misslyckas med. Testa!    

Tillägg...Då vissa (ja det är dig jag menar Therese, hehe) inte tyckte att jag varit nog tydlig med kakrecepten så har jag gjort lite ändringar ;)!

TIGERBROWNIES:

Färskostkaka:
400g philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
2 dl florsocker
2 st ägg


Chokladkaka

200g smör
200g mörk blockchoklad
4,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 st ägg
2 dl mjöl


Gör så här...

1. Värm ugnen till 175 grader. Smöra långpannan och häll i lite ströbröd.


2. Färskostsmeten: Vispa ihop philadelphiaost, vaniljsocker, florsocker och ägg till en jämn smet.


3. Chokladsmeten: Smält smöret. Hacka chokladen och häll ner i smöret. Rör tills chokladen har smält. Vispa ihop florsocker, vaniljsocker och ägg. Häll i chokladbladningen och vispa till en jämn smet. Rör slutligen försiktigt ner mjölet.


4. Häll 2/3 av chokladsmeten i långpannan och jämna ut den med en slickepott. Häll ut färskostsmeten ovanpå och avsluta med att ringla chokladsmeten som är kvar på det översta lagret. Använd en provsticka för att göra mönster i smeten.


5. Grädda i ugnen i 35-45 minuter tills smeten stelnat i mitten. Den ska inte bli torr. Låt svalna i långpannan.


OBS!
Detta recept är avsett för en liten långpanna


MOROTSKAKA:

Ingredienser:

4 ägg
4 dl socker
150 g smält smör
6 dl riven morot
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
4 dl vetemjöl

Glasyr:
150 g philadelphiaost
60 g mjukt smör
2 ½ dl florsocker
1 dl cocos


Gör så här...

Vispa ägg och socker poröst.
Blanda ner övriga ingredienser.
Grädda i smord bröad långpanna. 175 grader 20 min.
Blanda ihop glasyren och bred på när kakan kallnat. Strö över cocos.

OBS! Detta recept är oxå avsett för en liten långpanna

Och från kakor till mat så måste jag även tipsa om kanske den godaste potatissalladen jag någonsin ätit. Jag har inga exakta mått här men det får ni pröva er fram efter tycke & smak :)!

Koka färskpotatis och låt svalna. Skär dem grovt med skal i stora bitar när de blivit kalla. Jag delade dem bara på hälften.

Rör ihop...
En burk (jag använde den lilla burken) turkisk yoghurt
Ett par matskedar majonnäs.
Hackad purjolök
Ruccola (som jag klippte ner)
Salt & peppar efter smak 

Bon appetit!


Kommentarer
Postat av: Nattie

Jag älskar hemmagjorda potatissallander! Jag brukar göra ungefär som din ovan, men jag har även i cocktailtomater och istället för majjo blandar jag ut yougurten/gräddfilen med dijonsenap!

Det går att göra en miljon varjanter =) '

I bland blandar jag även i en burk tonfisk! Perfa stranden mat!

2009-07-09 @ 10:22:49
Postat av: Annelie

Inga exakta mått...? Aj då, då ska jag låta bli. Jag ær usel på att chansa i matlagning :-)

2009-07-09 @ 10:52:52
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: Tessy

Håller med Annelie! Inga exakta mått - då låter jag också bli, urkass på matlagning & bakning som jag är. =) Jag fattade ju inte ens kakrecepten! =)

2009-07-09 @ 12:12:39
URL: http://www.nogg.se/maltegunde
Postat av: Tessy

BRA!!! Man kan ju inte vara sådär otydlig och skriva färskost ena gången och Philadelphiaost andra gången, när man menar samma sak! =)

2009-07-09 @ 19:06:46
URL: http://www.nogg.se/maltegunde
Postat av: Lisa

Jag tycker också om att baka, trevligt att kunna bjuda på hembakt, men det som är synd är ju att det finns så mycket gott att trycka i sig just när man har bakat. =/

Tänk om godsaker ändå vore nyttigt!

2009-07-09 @ 21:26:03
URL: http://maltelisa.blogspot.com
Postat av: Tessy

Nu har jag bakat båda sorterna!! Men har inte vågat smaka än.... =) Min försökskanin tyckte att tigerbrowniesen smakade skumt och att glasyren på morotskakan var för mjuk. =)

2009-07-10 @ 20:51:21
URL: http://www.nogg.se/maltegunde

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0