3-års koll med fröken surrhumla

Idag så har vi varit på vårdcentralen på den mycket efterlängtade 3-års kollen. Inte efterlängtad av mig men av Agnes som fullkomligt älskar sjukhus, läkare, undersökningar osv. Det kändes som år och dar sedan vi var dit med henne och det stämmer ju för på sista besöket så var hon bara 18 månader. Halva hennes liv :)!

Mätning och vägning visade på kurvorna att hon är lagom lång och lagom tung. Följer sen bebistiden slaviskt sin egna kurva! Hon fick rita en teckning, hoppa jämfota och därefter förklara vad som var på bilder som distriktsköterkan visade. Det sista momentet sa sköterkan att hon inför varje bild brukar måsta fråga barnet "vad är det" och sedan följdfrågan "vad gör man med den". Det behövde hon inte nu för Agnes surrade som vanligt på i 180 och förklarade för henne..."det är en penna och den skriver man med, det är ett äpple och det stoppar man i munnen, det är en boll och den kan man kasta om man vill" osv. Så i fråga om talet så blev det skriftliga omdömet mycket bra tal! Jag säger som Jimmy konstaterade inför den här kollen att det enda problemet Agnes har med talet är att hon pratar för mkt ;)! En 3-åring förväntas iaf kunna prata 3-ordsmeningar och det känns ju som det var rätt länge sen hon gjorde.   

Distriktsköterskan frågade Agnes vad hon önskade sig i present när hon fyller 3 år. Svaret kom inte helt oväntat utan någon betänketid...EN GITARR! Det har hon nämligen svarat de sista månaderna när vi frågat henne vad hon önskar sig. Varenda gång samma svar. När kollen var klar så sa sköterskan att Agnes skulle få en present för att hon varit så duktig. En låda med massa smågrejer plockades fram och jag såg hur Agnes tittade lite skeptiskt på grejerna men valde till slut en blå ring och tackade så mkt. Hon verkade lite fundersam och sa precis när vi var på väg ut..."mamma, vars var gitarren"? Sköterskan kunde inte hålla sig för skratt och bad mig lova att vi köper en gitarr när hon fyller år. Hon menade på att är man 3 år och har hållit fast vid sin önskan så länge som faktiskt A har gjort så måste vi köpa henne den! Jimmy lär ju dö om det kommer in en gitarr i huset :)! Han har ju precis plockat bort nästan alla leksaker i huset som låter.


Annars rullar livet på ganska så smärtfritt i Båtvik. 9:e dygnet som gräsänka är snart avklarat och endast 3 återstår. Visst funkar det att vara ensam med allt vad skötsel av hus och två barn innebär men nog det är bra mycket enklare att dela bestyren med någon. Det är inte bara en gång under sista veckan som mina tankar har gått till alla ensamstående med småttingar i hemmet. Min ensamhet är ju bara tillfällig. Tack å lov :)!

Jag vågar knappt skriva det med risk för att det vänder...Manne har sovit hela nätter i över en vecka nu *pepparpeppar*. Tänk om detta håller i sig!!! Han somnar vid 22-snåret och vaknar mellan 6 och 7 för att äta och somnar sedan om. Så sömnbrist ska jag inte klaga på. Ingen sömnbrist pga honom rättare sagt, däremot sömnbrist pga min dåliga självdisciplin att lägga mig i tid på kvällarna ;)!

Kommentarer
Postat av: Linda S

Hahaha, ja ni måste nog helt enkelt ge en gitarr :D Rusta hade Ukuleles, Melvin fick en sån förra julen.. billig o tålig med fodral!

2009-06-02 @ 23:24:06
Postat av: Annelie

Emma var också en pratkvarn som mini. Jag kan säga att det har hållt i sig, man får skaffa skvasårsplåster till öronen :-)



Förresten älskade jag också att vara på sjukhus som liten. Så nu vet ni vad hon kommer arbeta med senare ;-)

2009-06-03 @ 02:58:16
URL: http://anneliehansson.blogg.se/
Postat av: Pia

Hej!

Kul att läsa om tre-årskontrollen.



Ang bloggdesign så tycker jag ju bara att det är roligt. Jag tror säkert att du skulle klara det själv egentligen. Speciellt att göra en egen header, du som verkar kunna photoshop rätt bra (vilket jag verkligen behöver öva på). Men om du har en idé om vad du vill ha osv så kan jag säkert fixa nån gång när jag har tid.



Ha det gott!

Pia

2009-06-03 @ 05:21:18
URL: http://piabur.blogg.se/
Postat av: Anna B

Ha ha ha! Jo jag undrar vem hon släktar på... ;)

Hoppas att du får en lika underbar morgon med Manne i dag! Här är vi på g att väcka barnen och göra dem i ordning! Tänk att det snart är semester!

Önskar dig en toppen dag!

kram Anna

2009-06-03 @ 06:40:01
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Emma

Vad roligt att hon gillar sjukhus och läkare. Vi har en grabb som hatar dessa. Direkt han ser en människa med vit rock kutar han iväg. Ändå har vi knappt varit till doktorn med honom.



Klart tjejen måste få en gitarr :-)



Gud vilken tur ni har med småttingarna. Herregud vilken lyx!! Själva får vi glatt kliva upp 5.30 varje morgon fortfarande.. Jag kommer att ge Knut ett ultimatum, att han aldrig får något syskon föränn föräldrarna har fått vila i några månader :-) Haha

2009-06-03 @ 12:30:14
URL: http://emsie.blogg.se/
Postat av: Tessan

Om ni köper en gitarr till Agnes, så kan jag köpa en trumpet eller trummor. Jag tycker det är jätteroligt att ge presenter som låter MYCKET! =)

2009-06-03 @ 12:48:52
URL: http://www.nogg.se/maltegunde
Postat av: Linn

Tack för tipsen :)

Jag har fallit lite för on my way med phil collins, den är med i disneys film björn bröder. Och även lejonkungen har bra låtar.

Lycka till me ditt låtval!

2009-06-03 @ 14:00:21
URL: http://livetinorrlans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0