Tråklördag

Gud vilken seg lördagskväll!

Jimmy ser någon historisk film med påhittat dravvel och sådant fixar inte jag! Orkar heller inte ta tag i något projekt vid detta sena klockslag så jag ugglar vid datorn en stund innan jag entrar sängen. 

Vi hade besök tidigare idag. Ett mycket trevligt sådant av vänner från stan som vi trots allt bor så nära men väldigt sällan träffar. Vi kom in på hur det är att bo på landet som vi gör kontra att bo i villakvarter eller lägenhet. Både jag och Jimmy föredrar detta läge då man slipper ha grannar som ser allt man gör och håller koll på en. Att sitta i köket och kan se in i grannens kök är inte våran direkt melodi.

Vi pratar vidare och plötsligt säger Jimmy...."kolla Åhman (våran granne) har en röd lampa i fönstret, den måste vara ny". Hm, där fick vi äta upp precis vad vi nyss pratat om :)!

Jag tänkte bjuda på ett recept som jag gjort vid ett par tillfällen den sista tiden. Ni matlagsbrudar har ju fått smaka detta redan men ni andra kanske vill ha ett tips på en suverän och m-y-c-k-e-t enkel efterrätt.

Vit chokladmousse med bär:

 2 dl vispgrädde
 200 g vit choklad
 1 st ägg
 1 dl kesella

Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis smälter. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner kesella och sist grädden. Häll upp moussen i portionsformar. Sätt in i kylen i ca 1 tim så de stelnar.

Hade jag haft cocktailglas så hade jag valt att hälla moussen i sådana men jag fick ta Jimpas whiskeyglas. Receptet är beräknat till 4 portioner men jag skulle snarare säga 6 för det behövs inte så mycket till varje glas. De gånger jag har gjort detta recept så har jag tinat frysta hallon som jag lagt på moussen i varje glas. Mycket gott då det bryter mot det söta. Pröva, det är kanonlätt, jättegott och går att förbereda långt innan!


Kommentarer
Postat av: Emma

Haha vad kul Jimpas kommentar :-) jag tror faktiskt att folk har mer koll på varandra i byarna än inne i stan. Beror ju såklart på var man bor, men generellt tror jag att "byfolk" vet mest om varandra :-)



Mums det där receptet måste jag pröva!!

2009-11-29 @ 13:10:10
URL: http://emsie.blogg.se/
Postat av: Pia

Mums!

Det där receptet lät verkligen huuuur gott som helst! Får försöka komma ihåg att prova det nån gång! :)



Angående by vs stad så är det ju kanske två grannar ni har som kan se in hos er? Och då är det ändå många meter till dom.. jämfört med stan där husen kan stå med ca fem meters mellanrum.



Men sen har man väl koll på ett annat sätt i byarna. Men ändå mer ett tryggt sätt än ett irriterande sätt.

2009-11-29 @ 18:37:22
URL: http://piabur.blogg.se/
Postat av: Maria M

Ännu ett recept att spara på ser jag. Vart hittar du alla goda recept egentligen?!

2009-11-30 @ 11:18:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0